Statistieken: Click-through rate

De click-through rate binnen e-mailmarketing zegt iets over de verhouding tussen het aantal ontvangers die de email hebben geopend, en het aantal keer dat er op een (willekeurige) hyperlink binnen de e-mail is geklikt. Dit is een belangrijke statistiek omdat je hieraan kunt zien of de lezers van jouw mail deze interessant genoeg vinden om op de links te klikken. Je kunt aan de hand van de CTR voor verschillende templates vergelijken welke het best lijkt te werken.

De formule die Copernica hanteert voor het berekenen van de CTR ziet er op deze manier uit:

Click through rate

Let op: voor het berekenen van de click through rate worden de dominante resultaten van een e-mail campagne gebruikt.

Voorbeeld

De CTR van een campagne waarin 120 impressies zijn geregistreerd, en bij 12 ontvangers een klik is geregistreerd is:

CTR = (12 / (120 + 12)) * 100 = 9%

Wat is een goede click-through rate?

Dit verschilt per branche, doelgroep, type mailing enzovoorts en er kan dus weinig over gezegd worden. Voor de ene verzender is een CTR van 5% een prachtig resultaat, terwijl een e-mailmarketeer in een andere branche pas warm loopt voor een CTR van 30%.

Je bent aardig bezig als je een CTR weet te behouden (wat betekent dat je content niet gaat vervelen). Nog beter is vanzelfsprekend als je de CTR elke week weer een procentje laat stijgen.

Meer informatie